Gulltoget i Uglefjellene

Foto: Illustrasjon, Canva Stock

Nazistenes gulltog er blitt en populær myte om et tog fullastet med gull og andre verdisaker som blant annet uvurderlige kunstverk. I følge myten skal nazistene ha gjemt toget i en tunnel eller gruve et sted i sentrale områder av fjellkjeden Sudetene. Til tross for utallige søk, blant annet fra det polske militæret under den kalde krigen, ble toget aldri funnet. Men i 2015 dukket det opp nye opplysninger…

Omtrent 80 kilometer sørvest for byen Wroclaw, en av de største og eldste byene i Polen, finner man Uglefjellene. En bratt og stort sett ugjestmild del av fjellkjeden Sudetene, dekket av tett skog mot den tsjekkiske grensen. Det var her i 1943, mens krigens skjebne var i ferd med å vende seg mot det tredje riket, at Adolf Hitler beordret byggingen av et massivt underjordisk kalt Prosjekt Riese (Riese er tysk for ‘kjempe’). Et av de mest ambisiøse prosjektene fra en stormannsgal der Führer. Prosjektets formål er ukjent og er et av krigens største mysterier, selv nesten åtti år senere.

Foto: Uglefjellene i Sentralsudetene. (Canva Stock)

En liten kommentar…

Det er ikke til å legge skjul på at nazistene konfiskerte store mengder verdisaker, juveler, kunst og ikke minst gull. Det fantes også tog som transporterte dette – blant annet gjennom Operation Margarethe. Denne operasjonen lanserte Hitler i 1944, en invasjon av Ungarn hjulpet av deres fascistiske regjering med Ferenc Szàlasi i spissen. Invasjonen tvang Ungarns 800 000 jøder til å overlevere alle sine verdisaker, før de selv ble plassert på et annet tog og sendt til Auschwitz-Birkenau.

Dette toget skulle gå fra Budapest til Tyskland via Østerrike. Lasten var 24 vogner med gull og verdisaker nazistene hadde konfiskert og stjålet, 15 vogner med tyske og ungarske soldater samt ammunisjon, mat og drikke og 7 vogner med gruvearbeidere hvis oppgave var å begrave bevisene skulle behovet vise seg.

Dette er noe The Grim Reaper vil følge opp videre i et annet innlegg. Dette innlegget dreier seg om gulltoget mange hevder skjuler seg i Uglefjellene, en del av fjellkjeden Sudetene som snirkler seg gjennom Tyskland, Polen og Tsjekkia.

Hitlers underverden

Fjellet har 90 000 kubikkmeter utgravde og betongkledde tunneler, med syv ulike innganger. Disse ble funnet ved i områdene Walim-Rzeczka, Jugowice, Wlodarz, Soboń (Ramenberg), Sokolec, Osówka og ved slottet Książ i byen Wałbrzych. Inne i fjellet finner man en dyster atmosfære – preget av forlatte brakker, bunkerser, lagre, bygningsmaterialer, utgravd stein fra fjellet og flere tunneler som har blitt murt igjen, som har blitt fylt med vann eller som så ut til å være uendelig lang før de endte ut i ingenting.

Foto: Inngang Walim-RzeczkaPrzykuta, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

I 1943, etter at de allierte styrkene hadde startet bombing av Tyskland, begynte nazistene å oppløse sin infrastruktur med formål å flytte alt til underjordiske områder. De ugjestmilde fjellområdene i Nedre Schlesien – en betegnelse på området rundt byen Wroclaw – skulle vise seg å være et ideelt valg med tanke på sine store tradisjoner innen gruvedrift og tilgangen til store naturlige ressurser. Basert på tidspunktet for byggestart av Prosjekt Riese, trodde man at formålet var underjordiske våpenfabrikker. Flere selskaper og andre prosjekter ble flyttet til området rundt denne tiden, som for eksempel det tyske stålkonsernet Krupp (kjent i dag som ThyssenKrupp) som blant annet produserte deler til det jetdrevne kampflyet Messerschmitt Me 262. De oppholdt seg midlertidig i et varehus i byen Głuszyca, i påvente av at deres underjordiske fabrikk skulle stå klar.

Prosjekt Riese ble bygget på arbeidet fra polske, italienske og sovjetiske krigsfanger fra Arbeitslager Riese – en del av den nærliggende konsentrasjonsleiren ved Gross-Rosen.

Toget

I følge historien skal et pansret tog lastet med gull og andre uvurderlige skatter forlatt Breslau (nåtidens Wroclaw), ankommet neste stasjon ved Świebodzice, men kom aldri til byen Wałbrzych. Toget skal i stedet ha blitt sporet inn mot en gammel kullgruve eller tunnelsystem under slottet ved Książ, tilknyttet nazistenes Prosjekt Riese. Ombord skal det ha vært mer enn 330 tonn med gull, juveler, våpen og uerstattelige kunstverk. 

Foto: Zamek Książ Jar.ciurus, CC BY-SA 3.0 via Wikimedia Commons

For å sette verdien litt mer i perspektiv, så fant de allierte styrkene skjulte skatter ved Merkers saltgruver i Thüringen i Tyskland. Oppdagelsen inneholdt gull i form av barrer, mynter og annen valuta verdt 517 millioner amerikanske dollar i 1945 (cirka 8,5 milliarder amerikanske dollar i dag). Etter hvert som de allierte tok kontroll over mer og mer okkuperte områder, forsøkte man å distribuere gullet tilbake til landene det var stjålet fra. Gulltoget ved Wałbrzych er antatt å ha hatt en betydelig større verdi enn funnet ved Thüringen.

Oppdagelsen

I august 2015 kom det frem at polske Piotr Koper og tyske Andreas Richter, eiere av gruveselskapet XYZ S.C., hadde mottatt en tilståelse fra en person på sitt dødsleie om det begravede toget. Med sine advokater, så åpnet de forhandlinger med polske myndigheter om en finnerlønn på 10% av togets verdi for informasjon om togets posisjon. Så fort dokumentene var signert, så skulle de avsløre hvor toget befant seg.

Foto: Illustrasjon, Canva Stock.

Den 28.august offentliggjorde den assisterende polske kulturministeren Piotr Zuchowski at bilder tatt med bakkeradar bekreftet med 99% sannsynlighet at et 100 meter langt tog hadde blitt funnet. Men for øvrig uttalte guvernøren i provinsen Nedre Schlesien, Tomasz Smolarz, til pressen;

There is no more proof for this alleged discovery than for other claims made over the years. It’s impossible to claim that such a find actually exists at the location indicated based on the documents that have been submitted.

Den 4.september gikk Koper og Richter for første gang ut offentlig, de hadde frem til nå holdt seg anonyme. De fortalte at de hadde gitt den nøyaktige plasseringen av toget til polske myndigheter. De fortalte også at de offentlige bildene hadde blitt tatt av et KS-700 bakkeradarsystem som viste en 50 meter lang sjakt med noe inni. De trodde at toget var begravet ved siden av rundt fire kilometer lang bit av jernbanen knyttet til den statlige linjen mellom Wroclaw og Wałbrzych ved “kilometer 65”. 

Et par måneder senere fikk de tillatelse fra de lokale myndigheter – i tillegg til Koper og Richter, var det spesialister fra Krakòw Mining Company, ledet av Janusz Madej. De hadde tillatelse til å utføre en såkalt noninvasive undersøkelse, og etter en måneds tid med arbeid uttalte ekspertene at det ikke hadde blitt funnet bevis for noe tog, men det kunne være tegn på en kollapset tunnel. Koper og Richter sto på sitt, hvor Madej svarte;

It’s human to make a mistake, but it’s foolish to stand by it.

Janusz Madej og hans team konkluderte med at det ikke fantes noe tog, og avsluttet sitt arbeid.
Mens skattejegerne nektet å gi seg, og hevdet det kunne finnes så mange som tre fullastede tog i området rundt Wałbrzych.

Kun en myte?

I mai 2016, til tross for at ekspertvitner sa at det ikke fantes noe slikt tog, sikret Koper og Richter seg tillatelse fra grunneierne, den statlige polske jernbane, til å foreta utgravninger i søken etter bevis for at toget eksisterte. Utgravningen startet den 15.august 2016 med et mannskap på 64 personer, inkludert ingeniører, geologer, kjemikere, arkeologer og en spesialist i militære nedrivninger. Basert på informasjon fra bakkeradaren, var det tre forskjellige punkter hvor de ønsket å starte gravingen.

Utgravingen ble utsatt i ytterligere syv dager da ingen spor, tunnel eller tog ble funnet. Radarbildene som man trodde viste toget, var egentlig bare formasjoner av is. Ved  begynnelsen av desember samme år, ønsket Koper og Richter å opprette en stiftelse med en hensikt om å samle inn penger for å kunne bore ned til 20 meter i bakken for dypere undersøkelser i 2017.

Foto: Kilometer 65 mellom Wroclaw og Wałbrzych hvor toget skal være begravet. RafalSs, CC BY-SA 4.0, via Wikimedia Commons

I løpet av det tredje søket etter toget i juni 2017, med hjelp fra et geofysisk selskap  fra Warszawa, oppdaget man syv forskjellige hulrom som ble mistenkt for å være deler av jernbanetunnelen. Kostnaden for denne utgravningen ble anslått å være 100 000 zloty, eller rett i underkant av 230 000 norske kroner, og var planlagt å starte på våren eller sommeren i 2018.

Andreas Richter forlot prosjektet i august 2018 – lei av å møte endeløse blindgater, og Piotr Koper annonserte at han ville forsette å søke etter gullet på egen hånd. Gull fant Koper aldri, men han oppdaget en serie med store og verdifulle veggmalerier fra 1500-tallet skjult bak en gipsvegg mens han deltok i å pusse opp et gammelt palass i landsbyen Struga, utenfor Wroclaw. Han oppdaget omtrent 50 kvadratmeter med veggmalerier, som utgjorde mellom 24 og 28 portretter.

Men gulltoget….vel, myten vil nok fortsette til neste skattejeger kommer i håp om å bli rik…

Vær den første til å kommentere

Skriv en respons

Epostadressen din vil ikke vises.


*